Kezdőlap » Sajtó » Jó irányba fordulna a fizetési morál?

Jó irányba fordulna a fizetési morál?

Világgazdaság körkérdés

2009-12-14 - Forrás: Világgazdaság Online

A gazdasági válság közepette némiképp javultak a hazai cégek fizetési szokásai a Dun & Bradstreet elemzése szerint. Miként az elemzők, válaszadóink is arra figyelmeztetnek: a vállalkozások kényszerhelyzetben lépnek, és egyébként gyakran manipulálnak, a fizetési morálban nincs biztató fordulat, mint ahogy a lánctartozásokkal terhelt gazdaságban sincs.

Csáki Ferenc
A Magyar Factor Zrt. vezérigazgatója

Veszteség

A kedvezőnek látszó változás nem a fizetési morálban bekövetkezett fordulatnak, hanem részben a statisztika turpisságának, másrészt a válság által kikényszerített új helyzetnek tudható be. A fizetésképtelen vállalkozások növekvő száma nyilván rontja a statisztikát. Viszont erősen javít a statisztikai átlagon, hogy a finanszírozási lehetőségek beszűkülése miatt az eladók egyszerűen nem engedhetik meg maguknak a hosszú fizetési határidőket, így a számlát manapság sokszor előre kell kifizetni. Sajnos az óvatosság is indokolt, mert a jogérvényesítés mai körülményei között a szerződések – akár a büntetőjogba eső – megsértőit sem fenyegeti komoly szankció. Mindez a vállalkozásoknak és az államnak százmilliárdos nagyságrendű veszteséget okoz.


Parragh László
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke

Kényszerfolyamat

Mindinkább nyílik az olló a fizetők és a nem fizetők között. Az a vállalkozás ugyanis, amely talpon akar maradni, rákényszerül a fizetési határidők betartására. Erre ösztökélik egyébként a szabályok, a szigorúbb határidők és a körülmények, a kereskedelmi biztosítók jelentősen csökkentették a portfólióikat, leapadtak a kihelyezett hitelek, azaz a likviditásmennyiség igen összeszűkült a gazdaságban, megcsappantak a készletek. Azok pedig, akik nem tudnak fizetni, csődbe mennek, jelzi ezt a felszámolások egyre növekvő száma. Így nem mondható biztatónak a fizetési fegyelem. Ez nem egyéb, mint kényszerfolyamat, egy leülő gazdaság kísérőjelensége. A késedelmeket kiváltó okok ugyanis változatlanul fennállnak, sőt inkább erősödnek, mint gyengülnek.


Csorbai Hajnalka
Az Opten Kft. stratégiai igazgatója

Ügyfélelemzés

Tény, a hitelezők (különösen a nagyvállalatok) a válság hatására határozottabban lépnek fel a késve fizetők ellen. Ezért a késve fizetés kismértékben javuló tendenciát mutat. E javulás nyomában azonban erős, gazdaságromboló bizalmi válság jár. A nagyvállalatok mérlegelés nélkül mindenkinek rövidebb idejű fizetési határidős számlákat állítanak ki, és azokat keményen behajtják. A kkv-szektorban azonban még mindig a megrendelő irányít, áterőlteti a gyakran sok hónapos fizetési határidőket, és az sem biztos, hogy a végén fizet. Hiába a javuló tendencia, a nemfizetések egyre nagyobb mértékben jelennek meg az egyébként is lánctartozásokkal terhes gazdaságban. Ebben a helyzetben sokkal fontosabb az ügyfélelemzés, mint valaha volt.


Csatlós Csilla
A Direktinfo Kft. ügyvezető igazgatója

Szankciók

Bárcsak ott tartanánk már, hogy a fizetési késedelem csökkenéséről beszélhetnénk! Sajnos éppen az ellenkezőjét tapasztalom: a késedelem mértéke egyelőre megállíthatatlanul nő. Egy átlagos hazai cég követeléskezelése nagyon hanyag. Többnyire csak annyiból áll, hogy a számla lejárta után egy hónappal az üzletkötő felhívja az adóst: ideje lenne fizetnie. Ez a hozzáállás még egy válságmentes időszakban is veszélyes, de most, amikor több mint ezer céget számolnak fel havonta, egyenlő az öngyilkossággal. Abban sem vagyok biztos, hogy a válság enyhülésével a fizetési késedelmek automatikusan csökkennek majd. Ehhez a vállalkozói kultúra gyökeres átalakulása mellett a trükközések mostaninál sokkal szigorúbb hatósági szankcionálására is szükség lesz.


Felfalusi Péter
Az Intrum Justitia Kft. ügyvezető igazgatója

Önfinanszírozók

Cégünk nem tapasztalt érdemi elmozdulást a vállalatok fizetési hajlandóságában. Igaz, a vállalati szférát a körbetartozások már a válságot megelőzően is sújtották, ugyanakkor a magánszféra ebből még nem érzett semmit. Emiatt a válság beköszöntése a vállalati eladósodottságot, az itteni fizetési morált már kevésbé érintette. Ugyanakkor megfigyelhető a szektorban, hogy a szállítóállományokat is aktív kezelés alá vonták a vállalkozások, miszerint nemritkán szándékosan tartanak vissza kifizetéseket, így segítve-támogatva a saját finanszírozásukat. Tehetik ezt azért is, mert – szemben az európai gyakorlattal – a magyar üzleti kultúrában sajnálatos módon nem dívik a késedelmi kamatokat felszámítani, így kvázi ingyenfinanszírozáshoz juthatnak.